Нова канава за извънредни бизнес ситуации

Живеем във време на криза. В launchlabs наричаме такива моменти “извънредни бизнес ситуации”, за да им придадем малко по-позитивен нюанс. Защото вярваме, че розовите очила понякога помагат. Както и обективите за далечно снимане, но за това по-късно. В извънредни бизнес ситуации компаниите трябва да преосмислят бизнеса си. Ежедневно.

Преосмисляме продуктовото си портфолио – какво да продължим да предлагаме, какво да преустановим, какво да адаптираме. Преразглеждаме организационната си структура – кои функции са важни, кои не, кой може да изпълнява нови функции. Ежедневно трябва да преосмислим и комуникацията си, маркетинговата си стратегия и ключови процеси като контактен център, дистрибуция и подбор на персонал.

Отначало е плашещо, но след това започваме да виждаме възможностите. Един такъв пример е дигитализирането на услуги. Сегашната ситуация акселерира дигиталната трансформация в много компании. Ако една банка е планирала да пусне мобилно банкиране, то в момента вече работи. Ако един ресторант си е мислил да добави онлайн поръчка, то в момента вече правят доставки. Ако един телеком си е мислил да преосмисли бюджета за дигитален маркетинг, той в момента е удвоен. Списъкът е дълъг.

Възможността тук, не е че дигитализирането на услуги най-накрая се случва или че се случва по-бързо и това носи нови бизнес ползи. Възможността е в това да дигитализираме правилно. Възможността е в това да предложим изцяло нови дигитални преживявания, които премахват комплексността от аналоговите услуги и предлагат нова добавена стойност. 

Нека си представим две типични ситуации, в които много от нас са попадали – откриване на банкова сметка и кандидатстване за кредит. В аналоговия свят тези услуги се състоят от многобройни стъпки, посещения в банковия клон, документация и безброй подписи. Бихме ли могли да избегнем дигитализирането на тази поредност и комплексност, и да създадем едно изцяло ново преживяване от нулата? Как бихме могли да привлечем, както съществуващи клиенти, така и изцяло нови клиенти към нашето приложение?

Ето един пример за класически аналогов бизнес – магазин за сирене и вино, който, за да спаси бизнеса си в тази извънредна ситуация, отваря електронен магазин. Помислете си за купуването на вино и сирене на живо в магазина. Кои са важните за нас моменти? Дегустирането на различни вина? Съветите как да ги комбинираме с правилните сирена? Неформалният разговор със сомелиера? 

Сега си помислете за купуване на вино и сирене онлайн. Как пресъздаваме момент на дегустация в Интернет? Трябва ли задължително да го правим? Кои са нещата които не можем да правим на живо, но можем да правим онлайн? Трябва ли ни въобще електронен магазин? Как по друг начин можем да използваме ресурсите, които имаме, за да стигнем до клиентите си и да генерираме приходи? Кои са нашите клиенти? Същите ли групи таргетираме или изцяло нови?

Когато преосмисляме нашия бизнес, особено в сегашното време, което изисква повече дигитализация, трябва да започнем от начало. Затова в launchlabs Sofia претворихме класическата бизнес канава и създадохме обектив за Извънредни Бизнес Ситуации – за да помогнем на компаниите да използват кризата, за да излязат по-силни от нея. Канавата е безплатна за всички и позволява структурирано преосмисляне на бизнеса и откриване на възможности.

 

За най-амбициозните компании предлагаме и дистанционно провеждане на уъркшопи, в които работим съвместно с вашия екип по анализирането на данни, извеждането на нови бизнес изгледи, развиване и тестване на иновативни решения. Пишете ни във формата или вижте как изглежда портфолиото ни за дигитална среда. 

Онлайн изданието Харвард Бизнес Ревю, което в момента се предлага безплатно, публикува статия, която синтезира наученото от китайския бизнес дотук. Китайските компании са два месеца по-напред от нас и започват полека да излизат от кризата. В публикацията има множество примери как компании – традиционни и дигитални са излезли от кризата благодарение на иновации. Компании, които за период по-кратък от два месеца са дигитализирали бизнеса си и са излезли с нови дигитални продукти и услуги, които не са били в плановете им за годината. Заедно ние можем да направим същото.

Launchlabs e международно студио за бизнес редизайн с офиси в Базел, Берлин, София и Бангалор. Подпомагаме компаниите в пътя им към иновациите като комбинираме различни дизайн дисциплини и гъвкави методологии – от дизайн мислене, дизайн на услуги, лийн стартъп и скръм, до бизнес моделиране и бранд дизайн. В портфолиото ни от клиенти има малки, средни и локални бизнеси до Fortune 500 компании.